Ήταν αναμενόμενο. Ο όρος «fake news» (ψευδείς ειδήσεις) είναι η «Λέξη της Χρονιάς 2017» σύμφωνα με το λεξικό Κόλινς, το οποίο έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα την σχετική λίστα που καταρτίζει ετησίως, σημειώνοντας ότι θα συμπεριλάβει τον όρο στην επόμενη έντυπη έκδοση του.
Στον ορισμό που δίνει το λεξικό fake news είναι: «ψευδείς, συχνά εντυπωσιακές, πληροφορίες που διαδίδονται υπό το πρόσχημα της είδησης». Σύμφωνα με τους λεξικογράφους του Collins, η χρήση του όρου αυξήθηκε κατά 365% από το 2016.
Οι ψεύτικες ειδήσεις είναι παντού, τα trolls πλέον συνεργάζονται, τα media παρουσιάζουν μια σχεδόν παρτιζάνικη συμπεριφορά απένταντι στην “αλήθεια”, κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να επιβεβαιώσει και να επαληθεύσει όσα μεταδίδονται, ο γραπτός τύπος καταβάλλει μια στοιχειώδη προσπάθεια αλλά ο προϋπολογισμός που απαιτείται για το fact checking είναι τεράστιος. Η Δημοκρατία όπως την ξέραμε δεν υπάρχει πια. Ο Βασιλιάς είναι πλέον η προπαγάνδα.
Oι λεξικογράφοι του Collins Dictionary επιβλέπουν ένα σώμα 4.5 δισεκατομμυρίων λέξεων. Δεν πρέπει να διαφύγει της προσοχής μας φυσικά, ότι ο όρος Fake news είναι ιδιαιτέρως προσφιλής στον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει επιδοθεί στο γνωστό κυνήγι των media που διαφωνούν μαζί του, ισοπεδώνοντάς ως Fake News. Mόλις πριν λίγες μέρες ο Τραμπ τουίταρε τη φράση: “the Fake News is working overtime”, αναφερόμενος στην έρευνα που είναι σε εξέλιξη για την εμπλοκή των Ρώσων στις αμερικανικές εκλογές. Δεν δίστασε μάλιστα ο Τραμπ να υποστηρίξει προ εβδομάδος ότι είναι ο άνθρωπος που εφηύρε τον όρο!Το λεξικό Collins αμφισβήτησε, φυσικά, ότι ο όρος αυτός είναι δημιούργημα του Προέδρου των ΗΠΑ και μας θυμίζει ότι χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια.
Οι λεξικογράφοι εντόπισαν όμως και άλλες λέξεις που σχετίζονται με την πολιτική πραγματικότητα και παρουσίασαν αύξηση στη χρήση τους, τους τελευταίους 12 μήνες.
Ενας από αυτούς τους όρους είναι η λέξη Unicorn, δηλαδή Μονόκερως. Εκτός από το γνωστό μας πλάσμα της μυθολογίας, το άγριο άλογο με το κέρας στο μέτωπο, που όλοι ξέρουν ότι υπάρχει αλλά είναι αδύνατο να πιαστεί (μια χίμαιρα δηλαδή), η λέξη Unicorn έλαβε το τελευταίο διάστημα και μια ακόμα ερμηνεία: η προσφάτως ιδρυθείσα εταιρία η αξία της οποίας ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Η λίστα με τις λέξεις της χρονιάς συμπληρώνεται από όρους με βαρύ πολιτικό φορτίο.Ενας από αυτούς είναι η λέξη «antifa» (αντιφασίστες) αλλά και ο όρος «echo chamber».
Eco Chamber είναι η αντήχηση, η απήχηση, η επανάληψη του ήχου. Ο όρος αυτός όμως λαμβάνει άλλη διάσταση ως όρος των media σε σχέση με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Στη γλώσσα αυτή λοιπόν ο όρος Eco Chamber περιγράφει ανθρώπους που μοιράζονται τις απόψεις τους σε περιβάλλοντα, ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου εκείνοι που ακούν ή διαβάζουν είναι των ίδιων απόψεων. Περιγράφει δηλαδή με δύο λέξεις την τάση που δημιουργείται με τη βοήθεια των αλγόριθμων και των cookies, να κινούμαστε σε χώρους όπου ακούμε τον αντίλαλο της σκέψης μας, συγχρωτιζόμαστε με ανθρώπους με τους οποίους συμφωνούμε.
Ερευνητές, κυρίως αγγλοσαξονικών πανεπιστημίων, περιγράφουν και χαρακτηρίζουν ως δραματική την ενίσχυση του «φαινομένου eco chamber» όπως αυτό συμβαίνει μέσω των ΜΜΕ στην εποχή του Διαδικτύου. Μια πηγή ειδήσεων θα δημοσιεύσει κάτι το οποίο θα επαναληφθεί χιλιάδες φορές στα social media από ανθρώπους που μοιράζονται τις ίδιες πεποιθήσεις. Συχνά σε μια υπερβολική ή παραποιημένη εκδοχή, μέχρι που περισσότεροι άνθρωποι θα συμπεράνουν ότι κάποια ακραία εκδοχή της ιστορίας είναι αληθινή.
Ενας ακόμη όρος που, σύμφωνα με τους λεξικογράφους του Collins παρουσίασε σημαντική αύξηση στη χρήση είναι η φράση GIG Economy. Hδη από τα τέλη του 2016 είχε εντοπιστεί το φαινόμενο της αυξανόμενης χρήσης του όρου.
GIG economy είναι η οικονομία στην οποία είναι λίγες οι σταθερές θέσεις απασχόλησης και οι περισσότερες υπηρεσίες ανατίθενται σε προσωρινούς εργαζόμενους ή freelancers με ευέλικτες μορφές εργασίας. Ανάλογα με τη θεώρηση που έχει κάποιος για την οικονομία και τα εργασιακά, αυτής της μορφής οι σχέσεις είτε “οδηγούν σε ευελιξία των εργασιακό τοπίο συμβάλλοντας στην ανάπτυξη”, είτε “προωθούν τους νόμους της ζούγκλας στις εργασιακές σχέσεις”.
Ο όρος «Corbynmania», που περιγράφει τον ένθερμο ενθουσιασμό για τον ηγέτη του Εργατικού Κόμματος της Βρετανίας, Τζέρεμι Κόρμπιν, επίσης κατέγραψε τεράστια αύξηση, εξαιτίας των φετινών βουλευτικών εκλογών.
I have been a Media/Communication Professional for over 25 years, working
in diverse but complementary areas. Today I am the Head of Radio 2, ERT, and a member of the EBU (European Broadcasting Union) Radio Committee. From the beginning of the "digital era", I
have worked as Chief Editor in major websites, as a content manager as well,
and I have been providing expert advice on Social Media Strategy. For the last five
years, I have been the Chief Editor of JAJ (Journalists about Journalism) and of
the MLI (Media Literacy Institute). We try to promote Media & News Literacy
and the views of Greek and foreign journalists and researchers on any aspects
related to journalism, (dis)information, democracy, and propaganda - and we
promote the fundamental right of citizens to be self-aware when they interact
with the media. I also represented my country in the creation of the
“European Media Literacy Toolkit for Newsrooms”, by GEN (Global Editors
Network), European Federation of Journalists, powered by the European
Commission (Brussels White Paper). I also work for the Greek Broadcasting
Corporation (ERT). As a member of the Communication Office, I have
organized major events such as National Election Debates, and the company’s
participation in international events and I always participate in the creative
teams of major Corporate Initiatives. Due to my participation in major EBU
events (European Broadcasting Union), I have developed close relations with
most of the European Public Broadcasters and retain contact with journalists
and professionals from more than 45 European countries. I have been
teaching Radio and New Journalism in Colleges for the past ten years. My
voice is widely used in commercials, trailers, and narrations, as well as in the
Eurovision Song Contest commentating since 2006, either alone or with Giorgos Kapoutzidis.
I host a daily morning radio show that has been running for the last 21 years
in the prime zone (ERT)
H Μαρία Κοζάκου είναι Δημοσιογράφος με σπουδές στην Επικοινωνία και ΜΜΕ και μεταπτυχιακές σπουδές στην Ποιοτική Δημοσιογραφία και τις Νέες Τεχνολογίες. Έχει εξειδικευθεί στο ραδιόφωνο σε μια πορεία που ξεκινά από το 1997, σε ιδιωτικά ραδιόφωνα και, από το 2001, στην ΕΡΤ. Σήμερα, είναι η Διευθύντρια του ιστορικού Δεύτερου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Από το 2021 είναι μέλος του Radio Committee της EBU. Από την αρχή της “ψηφιακής εποχής” έχει εργαστεί ως συντάκτρια και αρχισυντάκτρια σε websites, όπως στα sites των ραδιοφώνων της ΕΡΤ, ως content manager ιστοσελίδων προσώπων και κάνει consulting εταιριών στο Social Media Strategy. Ταυτόχρονα γράφει σε περιοδικά, ειδικά έντυπα και εφημερίδες, όπως η Ισοτιμία, το Inside, το ΜΕΤΡΟ, το Office, η Αρχιτεκτονική, το πολιτιστικό περιοδικό ΘΕΑΤΗΣ, το πολιτικό περιοδικό ΚΡΑΜΑ. Παρακολουθεί διαχρονικά τις εξελίξεις περί την επικοινωνία και δημοσιογραφία, συμμετέχει σε σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό για την εκμάθηση των νέων δημοσιογραφικών εργαλείων, έχει μεγάλη εμπειρία σε project management και στις σχέσεις μεγάλων δημοσιογραφικών οργανισμών, αρθρογραφεί για τα τρέχοντα φαινόμενα επικοινωνίας και κυρίως τη σχέση των δημόσιων ΜΜΕ με τη Δημοκρατία, αγαπάει τη θάλασσα, τα gadgets και τα ζώα. Συχνά δίνει τη φωνή της σε διαφημιστικά, trailers και αφηγήσεις.
Προβολή όλων των δημοσιεύσεων από Maria Kozakou